Zakończyło się projektowanie obwodnicy Stargardu w ciągu drogi krajowej nr 20. Zachodniopomorska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej do miejscowego wojewody. Rozpoczęcie robót planowane jest wiosną 2026 roku.
Obwodnicę Stargardu w formule Projektuj i buduj realizuję Strabag. Umowa została podpisana 31 lipca 2024 roku, a jej wartość to ok. 76 mln zł. Po uzyskaniu ZRID, roboty budowlane mają potrwać 15 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca.
Wschodnia obwodnica miasta
Głównym zadaniem obwodnicy ma być wyprowadzenie ostatniej drogi krajowej z miasta. Chociaż od wielu lat kierowcy mogą korzystać z S10, przez centrum Stargardu przebiega DK20.
Nowa obwodnica ma zatem wyprowadzić ruch tranzytowy, zmniejszyć hałas i ograniczyć inne negatywne oddziaływania ruchu drogowego. Dodatkowo ma skrócić dystans, jaki będą pokonywać kierowcy – obecnie długość DK20 od węzła Stargard Wschód przez miasto to 7,4 km, zaś przejazd obwodnicą będzie krótszy o 2,9 km. Czas przejazdu skróci się natomiast nawet czterokrotnie.
Obwodnica Stargardu będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Tak jak obecnie, rozpocznie się od węzła Stargard Wschód na połączeniu DK20 i S10. Trasa obwodnicy będzie prowadziła w kierunku północnym. Przetnie dolinę rzeki Krąpiel (powstanie tu most zintegrowany z przejściem dla średnich zwierząt) i drogę powiatową Strachocin - Sułkowo, gdzie zaplanowano budowę wiaduktu w ciągu drogi powiatowej. Dalej obwodnica przejdzie nad linią kolejową nr 202 Stargard - Gdańsk i włączy się w obecny przebieg DK20, około 500 m za granicą Stargardu.
Obwodnice na Pomorzu Zachodnim
Obejścia Stargardu powstaje w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Aktualnie w województwie zachodniopomorskim zostały oddane dwie obwodnice z tego programu: Gryfina w ciągu DK31 oraz Szczecinka w ciągu DK20.
Obecnie trwa natomiast budowa obwodnicy Szwecji w ciągu DK22, której budowa ruszyła wiosną 2025 roku.
Oczekiwania na decyzję ZRID trwają natomiast obecnie dla trzech obwodnic. Poza złożonym wnioskiem w ramach obwodnicy Stargardu, na pozwolenia oczekują również obwodnice Wałcza i Rusinowa w ciągu DK22.
Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 z kolei trwa końcowy etap przetargu na budowę. Wybrano już najkorzystniejszą umowę i do podpisania kontraktu brakuje jedynie zakończenia standardowej kontroli uprzedniej prezesa UZP. Inwestycja będzie realizowana wraz z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic.
W przetargu jest również obwodnica Złocieńca w ciągu DK20, gdzie trwa analiza ofert, a dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22 będzie wymagane ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.